Home » » Makanan yang membuatkan anda kelihatan letih

Makanan yang membuatkan anda kelihatan letih

Dalam kesibukan  kehidupan seharian dan hari yang panjang, anda akan berasa tersangat letih di penghujung hari. Ia Kadangkala adalah berpunca daripada makanan yang anda makan. Jika anda sering kelihatan letih walaupun sudah membuat solekan di muka, kemungkinan besar ia adalah berpunca daripada makanan yang anda makan. Ayuh kita semak senarai di bawah ini makanan yang akan membuatkan anda kelihatan  nampak letih.

Makanan yang digoreng 

makanan yang digoreng

Makanan yang digoreng adalah merupakan musuh ketat anda! Makanan yang digoreng penuh dengan minyak dan lemak akan membuatkan arteri kulit anda tersumbat serta mengeraskan sel-sel darah di sekitar wajah. Akhirnya, kulit anda akan kelihatan letih dan kusam.

Makanan yang pedas 

makanan pedas

Makanan pedas sememangnya baik untuk metabolisma, tetapi adalah sangat tidak sesuai bagi kulit muka. Makanan yang pedas akan membuatkan kulit anda menjadi gatal-gatal serta kulit anda akan menjadi tidak sekata dan nampak sedikit lebih tua dari usia.

Pemanis tiruan 


Gula biasa akan menggalakkan keradangan akan tetapi pemanis tiruan juga boleh menjadi lebih teruk jika ianya tidak di kawal. Jika tidak, ia akan membuatkan wajah anda seakan akan membengkak. Kandungan dalam Pemanis tiruan adalah aspartame yang boleh mengakibatkan sakit sendi dan membuat  anda ketagih dengan gula atau minuman/makanan manis. Seelok eloknya  pilih lah gula semula jadi daripada buah-buahan atau sayur-sayuran.

Garam


Tentunya  garam adalah wajib dalam masakan, bagaimana pun kandungan garam yang berlebihan akan membuatkan kulit muka anda menjadi kering dan membuatkan seri muka anda agak tenggelam. Pilih lah alternatif natrium lain atau pun kurangkan pengambilan nya sebagai  jalan penyelesaian.

1 comments:

  1. Kena disiplinkan bab2 pemakanan ni. Mknn berminyak jgn selalu, sebaiknya amik mknn yg ala2 kuah & rebus2 gitu.. Cm sup, tomyam ke. Kan2 :)

    ReplyDelete

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×