Home » » khasiat kacang hijau pada tubuh anda

khasiat kacang hijau pada tubuh anda

Kacang hijau kebiasaanya tumbuh di kawasan yang memiliki iklim tropika. Kacang hijau mengandungi protein nabati , menjadikan kacang hijau memiliki manfaat dan khasiat yang luar biasa selain dari kacang tanah dan kacang soya.
kacang hijau

Bagi memperolehi manfaat dan khasiat dari kacang hijau  perlu dimasak terlebih dahulu, beberapa makanan menggunakan kacang hijau seperti Onde-onde dan kueh pau. Disamping itu air dari rebusan kacang hijau juga sangat bermanfaat bagi membantu pertumbuhan  anak-anak serta menyihatkan badan. kacang hijau mempunyai berbagai kandungan gizi yang terdapat dalam 110 gram kacang hijau diantaranya adalah 345 kalori, 22,2 gram protein, 1,2 gram lemak, dan sisanya berupa vitamin A, vitamin B1, zat besi, fosfor dan mangan.

kacang hijau didapati mampu mengobati radang ginjal,beri -beri, tekanan darah tinggi, keracunan alkohol dan pestisida, mengurangi gatal kerana ruam, menguatkan fungsi limpa, impotensi, TBC, jerawat, melegakan demam dan mengatasi kesan hitam di wajah,.

Berikut ini merupakan beberapa ramuan yang menggunakan kacang hijau:

Sakit perut
Kacang hijau di buat bubur. sajikan dengan 2 butir telur ayam yang di pindang dan air panas sebanyak 2 sampai 3 kali sehari.

Melawaskan saluran kencing
30 gram kacang hijau dan 30 gram daun sendok(Plantago major) di rebus dengan air 400cc. sebaiknya menggunakan periuk tanah untuk merebus, sesudah dingin tambahkan madu secukupnya. minum ramuan ini secara teratur sampai kencing tidak tersendat lagi.

Rambut gugur
Rebuslah kacang hijau dalam 1 gelas air,  kacang tadi perlu segera angkat bila sudah terlihat agak masak supaya kacang tidak pecah. setelah air rebusan kacang hijau sejuk, gunakanlah untuk membasahi kulit kepala sambil dipupurkan, biarkan sampai kering seterusnya dibersihkan

Meningkatkan ghairah seksual
untuk para suami tidak ada salahnya mencuba resepi kacang hijau ini agar lebih gagah. Selain harga yang murah ramuan ini baik untuk kesihatan. Caranya, rebus 30 gram kacang hijau, 2 ruas halia, 15 gram lada putih, 15 gram jintan putih, 15 gram kulit kayu manis, 15 gram biji kucai, 15 gram biji peria, dan 15 gram biji ketumbar. direbus dengan air sebanyak 600 cc, biarkan hingga air berkurang setengahnya. Minum secara teratur dan anda akan merasakan khasiatnya.

Ruam
Bayi yang terkena ruam  akan merasa gatal dan untuk mengatasinya, rebus 60 gram kacang hijau yang sudah di hancurkan bersama dengan 50 gram tanaman krokot dalam air secukupnya. Setelah matang tapis dan minumkan sebanyak 3 kali sehari.

Demam pada bayi
kacang hijau merupakan penyembuh demam yang terbaik jika di bandingkan dengan ramuan tradisional yang lain. Caranya dengan memberi 1 gelas air rebusan kacang hijau yang di campur dengan 1 sudu besar madu pada bayi.

Bisul
Bagi mengubati penyakit bisul yang belum matang, rebus 50 gram kacang merah kecil, 50 gram kacang hijau, 50 gram kacang hitam, 2 ruas halia. Semua bahan direbus kecuali halia, halia direbus berasingan dan air rebusan halia tadi di campurkan dengan air rebusan kacang -kacangan. minumlah ramuan ini secara teratur, dan untuk bisul yang sudah matang ramuan di tambahkan dengan madu.
Sumber food.diwarta.com

5 comments:

  1. baru puteri tau kacang hijau ni banyak khasiat..puteri kurang gemar makan kacang hijau. :)

    ReplyDelete
  2. @Puteri Kasihmemang banyak khasiatnya puteri...banyak lagi bahan makanan yang boleh kita amalkan untuk kesihatan....

    ReplyDelete
  3. Ms. malaysia (yang India tu, lupa namanya) pun guna kacang hijau yang di blender halus buat pupok muka.

    ReplyDelete

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×