Home » » Manfaat mengejutkan kebaikan membaca buku pada kesihatan

Manfaat mengejutkan kebaikan membaca buku pada kesihatan

Membaca buku selain menambah pengetahuan serta informasi juga mampu membuat organ otak selalu aktif setiap waktu. Banyak  bahan bacaan yang boleh di pilih sesuai minat dan selera pembacanya seperti novel, akhbar, majalah, cerpen dan berbagai buku lainnya. Namun, sebahagian besar dari kita agak payah untuk meluangkan masa untuk membaca sebuah buku atau dengan kata lain, mereka lebih sibuk dengan kerja harian dan kesibukan lainnya. Tapi berdasarkan sebuah kajian terbaru, terjumpa fakta yang mengejutkan tentang membaca buku bagi kesihatan tubuh.

 membaca

Mulai sekarang, luangkanlah waktu untuk membaca beberapa helaian halaman buku kegemaran anda. Kerana tanpa  disedari, dengan membaca buku maka anda juga boleh mempertingkatkan kesihatan tubuh setiap hari.Berikut ini adalah manfaat yang  mengejutkan membaca buku bagi kesehatan tubuh anda :

1. Menghilangkan stress. Dengan padatnya aktiviti atau kerja harian ditambah berbagai masalah hidup boleh  meningkatkatkan pada diri semua orang. Hal ini tentu dapat boleh membawa kesan pada kesehatan tubuh. Menurut sebuah kajian di tahun 2009 di Universitas Sussex, dengan membaca sebuah buku mampu menurunkan stres yang dialami seseorang.

2.Otak Tetap Aktif Dan Tajam. Dengan  membaca buku setiap hari, maka secara otomatik dapat menngkatkan kecergasan otak anda. Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Robert S. Wilson Ph.D., “Menjadikan membaca buku sebagai hobi dari usia anak-anak hingga usia tua, bermanfaat besar untuk kesihatan otak di usia tua nanti”.

3.Berkesan mengalang Penyakit Alzheimer. Alzheimer merupakan penyakit mudah lupa pada seseorang disebakan faktor umur yang semakin meningkat. Menurut Dr Robert P. Friedland, aktiviti intelektual ( seperti membaca buku) mampu memperkuatkan organ otak dari serangan berbagai penyakit yang menyerang otak anda.

4. Lebih Cepat Tertidur. Insomnia atau gejala susah tidur yang dialami oleh sebahagian besar dari kita. Salah satu cara yang cukup mudah, ambillah sebuah buku ke tempat tidur, kemudian bacalah beberapa halaman dari buku tersebut. Aktiviti membaca buku tersebut dapat menenangkan pikiran ,serta isyarat tubuh untuk memulai memejamkan mata.

 (sumber: http://fastmarker.com/manfaat-mengejutkan-membaca-buku-bagi-kesehatan-tubuh/)

1 comments:

  1. Hello....you publish my article... i like it...
    Admin www.fastmarker.com

    ReplyDelete

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×