Home » » Teknologi Fujitsu menukar kertas menjadi skrin sentuh

Teknologi Fujitsu menukar kertas menjadi skrin sentuh

Kertas kini boleh juga menjadi media layar sentuh seperti juga smartphone dan tablet.Teknologi ini telah di cipta oleh Fujitsu,yang membolehkan jari jari pengguna berlegar diatas kertas seperti yang dilakukan pada skrin smartphone

skrin sentuh


Dipetik dari Mashable, teknologi oleh  Fujitsu ini boleh mengesan objek yang disentuh jari, kemudiannya  mengubah permukaan apa pun, termasuk kertas, meja atau dinding menjadi media layar sentuh.

"Sistem ini tidak menggunakan hardware yang  khusus. Hanya menggunakan webcam  webcam dan projektor biasa. keupayaan '' ini diperolehi dengan teknologi pemprosesan imej" jelas Taichi Murase, penyelidik  di Media Service System Lab Fujitsu.

Seperti yang boleh dilihat dalam video dibawah, ditunjukan bagaimana kita boleh memanipulasi data pada sehelai kertas dengan menggunakan gerakan jari,seperti di smartphone atau tablet, pengguna boleh  menyalin gambar atau teks serta menyimpannya ke memori.

Selain dari  permukaan yang mendatar, teknologi ini juga boleh di aplikasikan di permukaan yang melengkung atau tidak rata. Ini memberikan kelebihan supaya memanipulasi data dari media seperti buku.

Teknologi ini masih dalam tahap demontrasi, para penyelidik di Fujitsu merancang mengembangkannya bagi kepentingan komersial. Diharapkan pada tahun 2014, produk ini sudah boleh  dikeluarkan dipasaran.


VIDEO:

2 comments:

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×