Home » » Kapal selam dibina dengan modal RM 3,000

Kapal selam dibina dengan modal RM 3,000

ANHUI – CHINA. Seorang penduduk kampung di sini mampu menghasilkan sebuah kepal selam buatan sendiri dengan hanya bermodalkan 5,000 yuan (RM3,012).

Zhang Shenwu yang tinggal di sebuah perkampungan di bandar Ma’anshan membina kapal selamnya itu dalam masa dua bulan dengan memperuntukkan beberapa jam setiap hari untuk menyiapkannya.

kapal selam
Menurut Zhang, kapal selam berukuran 6 meter panjang, 1.2 hingga 1.5 meter tinggi dan berat sekitar 2 tan buatannya dibuat selepas mendapat ilham menontonnya di televisyen.

Memetik Shanghaiist, kapal selam itu mampu menyelam sedalam lebih 1 meter dan memandangkan ia bersaiz kecil maka kos yang diambil untuk menghasilkan kapal selam ini lebih murah berbanding kapal selam yang lain.

Zhang bukanlah orang pertama yang cuba membuat kapal selam sendiri.

Sebelum ini, Diu Xiutang dari Yulin, Shaanxi menghabiskan kira-kira 300,000 yuan (RM 181, 049) untuk membuat kapal selam namun impiannya terhenti kerana kehabisan dana.

Tan Yong dari Danjiangkou turut pernah menghasilkan sebuah kapal selam yang bukan hanya mampu menyelam sebaliknya terbang namun mengalami beberapa kegagalan sebelum berjaya menyiapkan sebuah kapal selam yang mampu menyelam lebih 10 meter.

newmalaysianpost
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×