Home » » Bloodwood:Pokok jati yang berdarah

Bloodwood:Pokok jati yang berdarah

Pterocarpus angolensis adalah sejenis pokok  jati asli selatan Afrika, yang dikenali dengan pelbagai nama seperti Kiaat, Mukwa, dan Muninga. Ia juga dikenali sebagai pokok Bloodwood itu, yang dinamakan untuk cairan luar biasa gelap berwarna merah pohon ini. Satu batang atau dahan dicincang, pokok yang  rosak itu akan mula menitiskan cecair merah yang mendalam, hampir seperti anggota badan haiwan terputus. Cecair melekit berwarna perang kemerahan ini digunakan oleh anjing laut yang luka untuk menggalakkan penyembuhan.
pokok berdarah
pokok berdarah
pokok berdarah

Cecair merah ini digunakan secara tradisional sebagai pewarna dan di beberapa kawasan dicampur dengan lemak haiwan untuk membuat kosmetik untuk muka dan badan. Ia juga dipercayai mempunyai sifat ajaib bagi pematangan masalah mengenai darah, nampaknya kerana persamaan yang dekat dengan darah. Pokok ini juga digunakan untuk merawat pelbagai penyakit seperti kurap, cacing, masalah mata, malaria, meningkatkan pengeluaran susu ibu, dan masalah perut.
Kayu yangboleh digunakan membuat perabot yang berkualiti tinggi, kerana ia mudah diukir, gam dan skru dengan baik dan berkilat bila digilap. Ia mengecut sedikit apabila dikeringkan dalam keadaan hijau, dan berkualiti ini, bersama-sama dengan ketahanan yang tinggi, menjadikannya ia sangat sesuai untuk pembinaan bot, kayak dan lantai bilik mandi.

Oleh kerana nilai yang besar kepada orang-orang asli Afrika tengah dan selatan, pokok-pokok yang ditebang pada kadar yang tidak terkawal telah ia telah berkurangan dalam beberapa dekad kebelakangan ini.

Pokok Bloodwood tumbuh setinggi 12 hingga 18 meter, mempunyai kulit kasar gelap coklat, berbentuk payung bermahkotan mahkota indah dan berbunga kuning.


photo credit to:http://nidiosanibruja.blogspot.ca/2012/06/el-hombre-que-hacia-llorar-los-arboles.html
sumber:amusing planet
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×