Home » » Kandungan Omega 3 yang tinggi pada ikan kembung baik untuk kesihatan

Kandungan Omega 3 yang tinggi pada ikan kembung baik untuk kesihatan

Ikan salmon diketahui sebagai salah satu sumber omega-3 yang sangat baik untuk kesihatan. Bagaimanapun ternyata, kandungan omega-3 dalam ikan kembung adalah lebih banyak dari pada ikan salmon dan harganya pun lebih murah dari pada ikan salmon.

ikan kembung


Jika ingin membeli ikan salmon tetapi terasa harganya mahal, maka cubalah penuhi keperluan omega-3 dari ikan kembung. Maka pilih lah ikan kembung kerana ia memiliki kandungan omega-3 lebih tinggi daripada ikan salmon.

Omega-3 dipercayai memiliki berbagai manfaat dalam kesihatan seperti mencegah penyakit jantung, menurunkan kadar kolesterol, disamping itu pengambilan omega-3 untuk ibu hamil merupakan faktor yang penting, dimana omega-3 memiliki peranan penting bagi perkembangan otak janin selama dalam kandungan.

Oleh karena itu, kebanyakan orang yang memakan ikan-ikan yang mengandung omega yang tinggi untuk meningkatkan kesihatan tubuh seperti  ikan salmon, ikan tenggiri dan ikan kembung.
Selain ikan tenggiri, ikan salmon dan ikan kembung, beberapa jenis ikan seperti ikan keli, ikan sardin, udang, bayam, ketam, brokoli, labu dan ikan patin juga merupakan sumber omega 3.

1 comments:

  1. pulak...
    selama ni, bagai nak gila kita ingatkan omega 3 tu banyak ada pada ikan salmon aje
    Rupanya ikan kembong pun ada malah lebih banyak lagi....
    tapi masalahnya, ikan kembong pun sekarang ni dah RM15 sekilo.

    ReplyDelete

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×