Home » » Hillier-Tasik berwarna pink

Hillier-Tasik berwarna pink


Lake Hillier merupakan tasik berwarna merah jambu berada di Pulau Tengah, yang terbesar di antara pulau-pulau dan pulau kecil yang membentuk Recherche Archipelago, Australia Barat. Dari atas tasik muncul pepejal gula-gula getah merah jambu.

Hillier-Tasik berwarna pink
Hillier-Tasik berwarna pink
Hillier-Tasik berwarna pink

Tasik tersebut adalah kira-kira 600 meter panjang, dan dikelilingi oleh tebing pasir dan hutan tebal Paperbark dan pokok-pokok kayu putih. Satu jalur sempit timbunan  pasir dilindungi oleh tumbuh-tumbuhan memisahkan ia ke utara dari Lautan Selatan.

Tidak seperti tasik merah jambu lain di dunia seperti di Retba dan kolam garam di San Francisco Bay , warna merah jambu Tasik Hillier belum muktamad dibuktikan, walaupun ia adalah spekulasi bahawa warna boleh timbul daripada pewarna dicipta oleh organisma Dunaliella salina dan Halobacteria . Satu lagi hipotesis adalah bahawa warna merah jambu adalah disebabkan oleh bakteria merah halophilic dalam keruping garam. Bahawa warna tidak adalah permainan cahaya boleh dibuktikan dengan mengambil air dari tasik kedalam satu  bekas - warna merah jambu boleh didapati kekal.

1 comments:

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×