Home » » Lubang lubang terbesar di dunia

Lubang lubang terbesar di dunia

Di dalam dunia ini terdapat lubang-lubang akibat dari bencana alam dan juga yang merupakan buatan manusia.
Berikut ini adalah antara lubang lubang terbesar yang terdapat didunia .

1. Empangan Monticello


Empangan Monticello ini terletak di Napa County, California.Lubang nya adalah bergarispusat 87 kaki.Sejumlah 14,400 kaki padu air mengalir setiap saat.
2. Lombong Berlian Mirny di Siberia


Lubang ini terbentuk dari aktiviti perlombongan berlian. Diameter lubang ini adalah 525 meter dan kedalaman 1200 meter.Lubang ini terjadi disebabkan perlombongan berlian dan merupakan lubang lombong berlian terbesar didunia. Kapalterbang dan helikopter adalah dilarang terbang di atas lubang ini kerana boleh tersedut masuk ke dalamnya.

3. Darvaza – Pintu Neraka


Terletak di padang pasir Karakum  Turkmenistan, lubang ini mengeluarkan cahaya berapi-api  pada waktu kegelapan malam.Ia terjadi akibat pelantar penggerudian soviet terjatuh kedalam sebuah gua bawah tanah.Pihak berkuasa soviet memutuskan untuk membakar gas yang keluar dari lubang itu kerana ia beracun.Ia telah terbakar sejak tahun 1971.


4. Kimberley, Afrika Selatan
 

Di Afrika Selatan juga terdapat lubang perlombongan berlian. Dalamnya adalah 1.097 meter dan lubang besar ini digali oleh manusia secara manual. Sebelum ditutup pada tahun 1914 lombong ini menghasilkan hingga 3000 kg berlian.

5. Great Blue Hole – Belize


The Great Blue Hole adalah lubang pembuangan air di persisiran pantai Belize. Lokasinya sekitar 60 batu dari Belize City. Garispusatnya adalah sekitar 305 meter dan kedalamannya 123 meter.


6. Sinkhole-Guatemala


Sebuah lubang tiba-tiba saja terbentuk pada tahun 2007 di Guatemala dan menelan sekitar sedozen rumah. Dalam lubang ini adalah 300 kaki.



7. Diavik Mine – Kanada




Lombong berlian Diavik terletak 300 kilometer dari Yellowknife di Kanada. Lombong ini boleh menghasilkan 8 juta karat (1.750 kg) berlian setahun.

8.Chand Baori Well

Lubang ini terletak di Chan Baori,India.Dalamya adalah 98 kaki,mempunyai 13 pintu dan 3500 anak tangga.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×