Home » » Kebaikan minum jus tomato

Kebaikan minum jus tomato

Tomato adalah buah yang boleh diolah menjadi berbagai macam makanan, salah satunya jus. Bahkan anda boleh  mendapatkan berbagai kebaikan jika mengamalkan minum jus tomato secara rutin Berikut adalah kebaikan tomato seperti yang disiarkan oleh majalah  Mag for Women.


Menyembuhkan penyakit paru-paru
Jus tomato segar adalah penyembuh semulajadi dari dalam, termasuk meredakan penyakit paru-paru, bronkitis, dan batuk kering(tibi).

Kaya antioksidan
Tomato mengandung lycopene, salah satu jenis antioksidan yang menpunyai khasiat bagi melindungi kulit dari sinar UV matahari, sel tubuh, dan organ penting.


Melancarkan sistem pencernaan
Sebelum makan, seelok eloknya jika jus tomato diminum sebagai makanan pembuka. Fungsinya adalah untuk melancarkan pencernaan 


Sumber nutrisi untuk bayi
Vitamin C dan kalium yang terkandung dalam jus tomato sangat baik bagi ibu hamil sebab mereka dapat menyalurkan nutrisi yang penting bayi dalam kandungan 


Melawan penyakit kanser
Lycopene juga memiliki kemampuan untuk melindungi DNA dalam sel darah putih, sehingga sistem imun menjadi lebih kuat untuk melawan kanker.


Memberikan tenaga
Kandungan kalium dalam jus tomato boleh mengatasi rasa letih dan lesu. Setelah bersukan, meminum jus tomato sangat dianjurkan jika ingin mendapatkan tenaga dengan cepat.


Mencegah penyakit jantung dari berulang
Kajian mendapati lycopene dalam jus tomato mampu mencegah penyakit jantung dari berulang, pesakit tersebut disarankan minum jus tomato secara teratur.


Baik bagi pengidap kencing manis
Menurut sebuah kajian, jus tomato sangat mujarab dalam melancarkan  pembuluh darah. Jus tomato ini sangat baik jika diminum oleh pengidap kencing manis.


Mencegah sembelit
Jus tomato yang dicampur dengan jus bayam bukan sahaja menyehatkan hati, tetapi juga mujarab bagi mencegah sembelit.

1 comments:

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×