Home » » kebaikan mengamalkan mandi sebelum subuh

kebaikan mengamalkan mandi sebelum subuh

Menurut kajian sains, kandungan ozon adalah lebih tinggi pada waktu pagi dari waktu yang lain. Gas ozon ini adalah sangat penting untuk tubuh kita. Bila kita mandi sebelum waktu subuh, ia akan memberikan kesegaran dan manfaat yang sangat baik untuk kesihatan tubuh kita.


Berikut adalah 6 kebaikan mandi pagi sebelum Subuh

1. Melancarkan peredaran darah
Jika peredaran darah anda lancar maka tubuh anda akan menjadi lebih sehat dan bertenaga. Dan anda juga tidak akan cepat merasa letih ketika seharian menjalankan pelbagai aktiviti.

2.Kulit akan lebih lembut dan halus
Jika anda memiliki lingkaran hitam di bawah bola mata, ternyata mandi sebelum subuh dengan air dingin dapat mengurangi warna gelap di bawah mata anda tersebut. Begitu juga dengan kuku kuku pada kaki dan tangan, ia akan menjadi lebih  kuat dan tidak mudah retak. Kulit juga menjadi halusdanlebih lembut.

3. Mengurangkan risiko darah tinggi
Bagi anda yang mengalami penyakit darah tinggi, mandi di waktu pagi merupakan pilihan hebat tanpa ubat untuk menyembuhkan penyakit darah tinggi anda.

4.Meningkatkan kesuburan
Mandi seblum subuh juga boleh meningkatkan hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen untuk wanita.

5.Meningkatkan sel darah putih
Mandi dengan air dingin juga akan meningkatkan sel darah putih di dalam tubuh badan. Sebagaimana diketahui, sel darah putih adalahberperananbagi kekebalan tubuh terhadap virus dan penyakit.

6.Mengubati stres
Air yang dingin diwaktu pagi akan melancarkan kembali peredaran darah setelah lama berbaring ketika tertidur. Bagi anda yang mengalami kemurungan(depresi), inilah cara yang terbaik untuk anda menghilangkannya.


2 comments:

  1. AMALAN MANDI SEBELUM SUBUH DAH LAMA SAYA AMALKAN,KOLESTEROL DALAM BADAN SAYA SENTIASA DITAHAP 4.9 BILA KOLERTROL RENDAH BADAN PUN SEHAT.

    ReplyDelete

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×