Home » » Khasiat Madu Kelulut Bagi Pengidap Kencing Manis dan Jantung

Khasiat Madu Kelulut Bagi Pengidap Kencing Manis dan Jantung





khasiat madu



Madu kelulut hampir sama dengan madu pada umumnya, yang dihasilkan oleh lebah. Namun, madu kelulut hanya dihasilkan oleh lebah kelulut, yakni lebah kecil yang tidak memiliki sengat, dalam sarangnya. 

Pada masyarakat, madu kelulut dianggap memiliki khasiat pada tubuh.Antara manfaatnya adalah untuk meningkatkan sel tubuh. Selain itu juga boleh untuk melancarkan peredaran darah dalam tubuh, serta meningkatkan imunitasi tubuh terhadap penyakit. 

Madu kelulut juga boleh memulihkan kesegaran tubuh dan meningkatkan metabolisme tubuh, serta dipercayai mencegah timbulnya tumor atau kanser. Selain itu juga dapat mempercepat penyembuhan luka akibat penyakit Kencing manis, kerana boleh menormalkan tekanan darah, dan menekan kandungan gula dalam darah.

Madu kelulut juga baik untuk penderita asma, kerana boleh melancarkan sistem pernafasan, menyembuhkan batuk, dan sakit tenggorokan. “Bagi para penderita jantung dan darah tinggi, madu kelulut juga boleh mencegah serangan stroke,” ungkapnya.
Berbeza dengan madu pada umumnya, madu kelulut disukai semut, meski pun rasanya lebih masam daripada madu biasa. “Keasliannya boleh terlihat pada warnanya yang kuning keemasan, dan selalu terpisah jika dicampur air.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×