Home » » Negara-negara yang terkecil di dunia

Negara-negara yang terkecil di dunia

Berikut adalah negara-negara terkecil yang ada di dunia :

1. Vatican City (0.2 batu persegi)
 

Vatican City

Negara Vatican ini terletak di kota Rome Itali. Walaupun berada dalam wilayah negara Itali, Vatican adalah sebuah negara tersendiri. Negara ini mempunyai penduduk seramai 770 orang, namun tak seorang pun penduduknya menjadi penduduk tetap.

2. Monaco (0.7 batu persegi)

Monaco

Monaco terletak di sepanjang Riviera, Perancis, di pantai Mediterania Perancis dekat Nice. Negara ini berbentuk kerajaan dan sudah ada sejak abad ke-13. Mempunyai penduduk seramai 32,000 orang

3. Nauru (8.5 batu persegi)

Nauru

Nauru atau Pulau Nauru adalah sebuah negara  yang terletak di lautan Pasifik. Negara ini mempunyai penduduk sekitar 13,000 orang. Ekonomi Nauru bargantung pada perlombongan posfat. Negara ini merdeka pada tahun 1968 dan sebelum ini dikenali dengan nama Pleasant Island.

4. Tuvalu (9 batu persegi)
Tuvalu

Tuvalu terletak di sepanjang pantai 360 batu di Polinesiadan adalah terdiri dari 9 buah pulau Batu karang. Tuvalu memperolehi kemerdekaan pada tahun 1978. Negara ini dihuni 12,000 orang penduduk.

5. San Marino (24 batu persegi)
 

San Marino

San Marino hanya mempunyai 29,000 orang penduduk,terletak di Mt. Titano di utara Itali tengah. Negara yang dikatakan sebagai negara tertua di Eropah ini telah didirikan pada abad keempat masehi.

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×