Home » » Jambatan yang terbentuk secara semula jadi

Jambatan yang terbentuk secara semula jadi

Jambatan biasanya dibina oleh manusia,tapi tahukah anda bahawa ada jambatan yang terbentuk dengan sendirinya.Berikut adalah jambatan yang terbentuk secara semula jadi.

1.Aloba arch
Aloba arch adalah salah satu lengkungan batu yang indah.Terletak di Range Ennedi di Gurun Sahara, Aloba Arch memiliki rentangan sepanjang  250 meter.Lengkungan ini juga adalah jambatan alam yang tertinggi didunia
Aloba arch

2. Landscape Arch, USA
Jambatan yang terbentuk secara semula jadi ini terletak di Taman Nasional Arches di Utah, Amerika.Dibahagian lengkung yang ternipis tebalnya adalah sekitar 6 kaki.Rentangan batu ini adalah sepanjang 290 meter.

Landscape Arch


3. Xianren Bridge, China
 Xianren bridge juga dikenali sebagai Fairy Bridge terletak  sekitar 40 km di sebelah barat laut Fengshan di barat laut Provinsi Guangxi, China.Lengkungan jambatan ini adalah sepanjang 120 meter.Ia dijumpai oleh seoarng ahli geologi  pada tahun 2009 melalui Google Earth.

 Xianren Bridge

4. Jiangzhou Immortal Bridge, China
Ia terletak di sekitar 2 km sebelah timur desa Jiangzhou di Provinsi Guangxi, China.Rentangan jambatan ini adalah 340 meter yang menjadi kedua terpanjang didunia.

Jiangzhou Immortal Bridge

5. Kolob Arch, USA
Terletak di Zion National Park, Amerika Ssyarikat dengan rentangan sepanjang 287 meter.Ia terletak di pendalaman Taman Nasional Zion.Banyak anggapan mengatakan bahawa Kolob adalah lengkungan batu terbesar didunia.

Kolob Arch

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

Artikel Terkini

Receive Updates Via Facebook
×